Reptes


Amb el Projecte Marieta també volem escurçar (gairebé esborrar)el camí que fan els aliments des del productor fins al consumidor, amb la pretensió d’obtenir varis objectius:
Economia: Actualment, els marges comercials dels productes alimentaris oscil·la entre un 300% i un 800%, segons el producte. Doncs bé, al suprimir els intermediaris, aquest marge ens el podem repartir entre els productors i els consumidors: el productor cobrarà més pels seu productes i el consumidor pagarà menys. Per altra banda volem desmuntar el mite de que els productes ecològics són més cars, no ha de ser així.
Col·laboració: Naturalment, al suprimir els intermediaris algú haurà de fer la seva tasca. Doncs bé, aquesta tasca ens la repartirem productors i consumidors. El productor (a més amés de produir) haurà de seleccionar,  classificar, envasar (mínimament) i posar a disposició els aliments en un lloc i moment acordats. Per altra banda, el consumidor haurà d'acceptar que el producte no tingui la presentació a que està acostumat (pot ser que trobi algun caragol entre les fulles de l'enciam ;). Hem elaborat una Carta de Compromisos que han de subscriure tant productors com consumidors.
Seguretat alimentària: La relació directa amb els proveïdors elimina qualsevol dubte sobre la procedència i estat sanitaris dels aliments. Pel que fa a les carns, per exemple, cada lot durà informació de la identificació individual de l’animal, l’explotació on ha nascut, etc.
Producte local: als supermercats hi torbem aliments que han recorregut milers de kilòmetres abans d’arribar a les prestatgeries, amb la despesa energètica que això comporta. Els membres del Projecte Marieta no trobaran a la cistella plàtans ni mangos, per exemple.  Únicament hi trobaran aliments que es cultiven o crien a Catalunya.
Producte de temporada: Pel mateix motiu, no esperem menjar figues a la primavera ni cireres a la tardor. Conèixer i consumir els productes de temporada és una alta manera de fer cultura i apropar-nos a les nostres arrels camperoles.
Minimització dels envasos: Utilitzem els mínims envasos necessaris per transportar els productes. Els consumidors han de portar la seva bossa o senalla per a recollir-los. Amb això aconseguim dos objectius: reduir despeses i reduir residus amb el consegüent benefici per al medi ambient.
Confiança: Els vincles que es creen amb el productor (visites, discussions sobre les maneres de producció, participació en els treballs de la granja, organitzacions de festes o reunions ...) estableixen una relació de confiança.
Amb aquest projecte no pretenem solucionar tots els problemes de la societat de consum, però volem oferir una nova via per a que cadascú pugui exercir la seva responsabilitat a través dels seus actes de compra i incorporar-hi valors com confiança, honor i reconeixement. I tot això fora de qualsevol pertinença política, ideològica, ètnica o confessional.